Sidor

onsdag 10 december 2014

Mitt sätt att angripa uppgiften?

Jag har valt att göra uppgift 1, alltså ett traditionellt föremål. Jag har valt att göra en slags skål. Den kommer att bli ganska så vanlig men formen är lite annorlunda då själva skålen är lite högre och smalare. Jag kommer även att lägga till detaljer så att den blir lite mer speciell. Jag hoppas att kommer att bli funktionell men ändå ha en snygg design. Dessutom hoppas jag att den kommer att vara hållbar och stabil.

Jag anser att en traditionell skål är ganska låg och bred i diametern så att den blir mest bara funktionell. Den har heller ingen speciell design utan ser mest bara robust ut.








Jag kommer börja med att forma ut 2 mm trådar till den formen jag vill och sen spindelvävslinda med svart tråd till att börja med, senare planerar jag att lägga in detaljer av mörkblått och guld. Om det inte håller hela vägen upp med endast spindelvävslindning så kommer jag att förstärka den med hjälp en tjockare tråd (1,5 mm eller 2 mm). Den tråden kommer jag isånafall snurra med en skruvdragare och linda in en blå ståltråd och en guldig ståltråd i för att få en detalj som smälter in i designen.
Jag kommer nog att avsluta skålen genom att snurra ändarna där uppe, och kanske trä på lite pärlor där, om jag tycker då att det fungerar bra med resten av desigen.

Jag vill att min färdiga produkt ska vara enkel men ändå med mycket detaljer, alltså att detaljerna smälter in i skålen. Jag vill också kunna använda skålen, det betyder att den måste kunna stå rakt utan att välta. Jag tror att det kan vara svårt, då jag inte har planerat att sätta fast några fötter på den. Så det gäller att vara noga med att få till en bra form i början, som en stabil grund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar